Vanliga frågor om Samarbeta Skellefteå och Single sign on

Vad är adressen till Samarbeta Skellefteå? 

Adressen är https://samarbeta.skelleftea.se


Hur loggar jag in första gången? 

Gå till samarbeta.skelleftea.se. Klicka på Skolfederationen. Välj om du är personal eller elev. Om du aldrig har haft ett Samarbetakonto klickar du på ”Jag är ny – ingen befintlig användare”. Om du har ett Samarbetakonto sedan tidigare fyller du i användaruppgifterna och klickar på Bekräfta befintligt konto. 


Vad ska jag göra om jag har glömt mitt lösenord till skoldatorn? 

Elever kontaktar sin lärare som antingen byter lösenordet själv med Lösenordsbytaren (Startmenyn – Skellefteå kommun – Helpdesk) eller tar hjälp av en IT-pedagog. 


Hur loggar jag in hemifrån? 

När du inte har kontakt med kommunens nätverk måste du identifiera dig med ditt användarnamn och lösenord till skolans dator när du loggar in. Du gör på precis samma sätt som du gör på skolan men efter att du har tryckt på rutan där du ska ange om du är personal eller elev så kommer du att få upp en ruta där du ska skriva in dina användaruppgifter. Lärare som loggar in via VPN hemifrån kommer åt Samarbeta Skellefteå precis på samma sätt som på skolan.


Varför kan jag inte logga in? 

Om du är på skolan ska du kunna logga in genom att enbart klicka på logga in och välja din kategori i rutan Personal eller Elev. Om inte det fungerar för dig men andra kan komma in kan du testa förslagen nedan innan du kontaktar skolans IT-pedagog. 

Det vanligaste felet när du inte kommer in hemifrån är att du inte använder rätt användarnamn och lösenord. När rutan för inloggning kommer upp ska du ange ditt användarnamn (för lärare GYK-koden/anställningskod och för elever bygger användarnamnet på förnamn, efternamn och födelsedatum, exv. czk0229) och lösenord som du använder när du loggar in på skolans dator.

Om du är säker på att du använder rätt användarnamn och lösenord kan du testa att starta om webbläsaren och göra om inloggningen. Andra saker som du kan testa på egen hand är.

  • Rensa historiken i webbläsaren.
  • Öppna en Inkognitoflik (Chrome) eller InPrivateflik (Edge)
  • Logga in en annan webbläsare.
  • Stänga av eventuella tillägg i webläsaren.
  • Logga in från en annan enhet (dator, telefon, surfplatta).
  • Stänga ner eventuella program som har till uppgift att ändra din IP-adress.

Om du vet om att du har virus eller malware på din dator bör du få den ominstallerad eftersom det är en trolig felkälla till att du inte kan logga in. 

Fungerar det fortfarande inte kontaktar du en IT-pedagog och beskriver så utförligt som möjligt vad du gjort och vad som händer. Ta gärna en skärmdump på hur det ser ut när det tar stopp.



Sessionen tillåts inte?

Om du får upp ett felmeddelande när du försöker att logga in, testa att logga in igen, tryck F5. Testa även att stänga ned webbläsaren och testa igen, eller byta webbläsare och logga in. Hjälper inte det kontakta en IT-pedagog.


Last modified: Friday, 21 August 2020, 9:29 AM